26 marca 2015

Dokumentacja zabytkowego dworu przy ul. Żorskiej w Poznaniu

Dokumentacja zabytkowego dworu przy ul. Żorskiej w Poznaniu
Pewnie mało kto z pośród rodowitych Poznaniaków wie o istnieniu tego miejsca. Kompleks dworski, zlokalizowany przy ulicy Żorskiej/Masztowej w Poznaniu powstał prawdopodobnie przed rokiem 1822, a jego bezsprzeczne  istnienie w latach  1960-62 potwierdzają mapy z tego okresu. 
W 1893 -94 roku sam budynek dworski został przebudowany. Obecny składa się z dwóch części - starsza murowana część jest podpiwniczona i kryta dachem mansardowym, oraz wzniesiona w 1907 roku dwukondygnacyjna cześć z wielobocznym narożem i półkolistym  pomieszczeniem pośrodku zachodniej elewacji, nad którymi na piętrze zostały umiejscowione balkony. 

W 1907 roku obie części budynku otrzymały analogiczną dekoracje elewacji, bogatszą w fasadzie i od zachodniej strony. W tym okresie właścicielem dworu był Marcin Biedermann. Budynek ten jako całość nie był remontowany od 1939, a obecny stan nie pozwala na jego użytkowanie.
Poza głównym budynkiem dworskim, przygotujemy także inwentaryzację pozostałych zabytkowych obiektów przynależnych do kompleksu, tj:  Domu mieszkalnego pracownika, Elektrowni,  Garażu maszyn rolniczych, Budynku gospodarczego oraz  Wozowni. 
Część z nich wymaga generalnego remontu. Uszkodzenia nieoczekiwanie ułatwiają sam pomiar obiektów - na zdjęciu poniżej Wojtek szuka dogodnego miejsca usytuowania znaczników 
referencyjnych na niższej kondygnacji, aby skaner mógł je swobodnie uchwycić. 



17 marca 2015

Rewitalizacja linii kolejowej nr 356

Rewitalizacja linii kolejowej nr 356
Możemy bez zbędnego przechwalania się powiedzieć, że sukcesywnie przyczyniamy się do poprawy infrastruktury kolejowej w naszym  kraju...  i to na wielu płaszczyznach!:) Przekazaliśmy właśnie pełną inwentaryzację  architektoniczną  czterech obiektów, zlokalizowanych przy linii kolejowej 356, o których pisaliśmy jakiś czas temu.
 Dokumentacja ta posłuży do wykonania projektów modernizacji tych obiektów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, następnym logicznym krokiem będzie remont samego układu torowego i ponowne uruchomienie połączeń pomiędzy Poznaniem a Bydgoszczą, właśnie na tej linii.
Takie posunięcie jest daleko uzasadnione, gdyż na przestrzeni trzech lat liczba pasażerów pociągów na linii łączącej Poznań z Wągrowcem  i Gołańczą wzrosła o ponad połowę. Wszystko za sprawą udanego projektu rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 356, pomiędzy stacją Poznań Wschód i Gołańczą. Najważniejsze jest to, że po ponownym otwarciu liczba pociągów zwiększyła się z dziesięciu par do ponad czterdziestu. 
Z ostatnich informacji wynika, że w związku z dużym wzrostem potoków podróżnych na liniach kolejowych modernizowanych w ramach środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 (chodzi o linie 356 na odcinku Poznań – Gołańcz i 357 na odcinku Luboń – Wolsztyn), władze województwa wielkopolskiego planują zakup do roku 2020 kolejnych czterech spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi tych odcinków.(www.rynek-kolejowy.pl)

Trzymamy kciuki za władze lokalne, które aktywnie działają na rzecz wskrzeszenia połączeń kolejowych na nieczynnych już liniach...

16 marca 2015

Jak nie zbłądzić w chmurze ...

Jak nie zbłądzić w chmurze ...
Miło nam poinformować, że w marcowym numerze GEODETY, najbardziej znanego i poczytnego pisma branżowego geodetów, pojawił się obszerny wywiad z Prezesem Zarządu naszej spółki Łukaszem Filipowskim oraz kierownikiem działu Skanowania 3D Adamem Siejkowskim.



W wywiadzie poruszone zostały aspekty wdrażania nowoczesnych technologii w komercyjnych przedsiębiorstwach. Mówimy o rzeczywistych kosztach wdrożenia i trudnościach jakie musieliśmy pokonać na drodze do naszego małego sukcesu. Dzielimy się też naszymi planami na niedaleką przyszłość. Wszystko po to by rozpowszechniać technologię skanowania laserowego 3D !

Na naszym blogu pełny wywiad opublikujemy w kwietniu a póki co zachęcamy do lektury miesięcznika ;-)


skanowanie laserowe 3D,  skanowanie 3D,, skanningmobilne skanowanie 3Dmobile scanning 3d,skanowanie laserowe 3Dskaning 3D3d laser scanningskanowanie 3D

09 marca 2015

Inwentaryzacja zabytków - skaner w muzeum!!!

Inwentaryzacja zabytków - skaner w muzeum!!!
Rozpoczęliśmy właśnie projekt związany z inwentaryzacją zabytkowych budynków z wykorzystaniem skanowania laserowego 3D dawnej zajezdni pierwszego wąskotorowego tramwaju elektrycznego w Krakowie. Przy okazji zwiedzaliśmy muzeum w sposób klasyczny...
 ... z lotu ptaka ...
  ... a także w mniej przyjaznych okolicznościach... wszędzie trzeba zajrzeć:)
Przy zbiegu ulic św. Wawrzyńca i Gazowej znajdują się zabudowania najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej.  Cały kompleks wzniesiono etapami w końcu XIX i na początku XX w. Pierwsze obiekty wybudowała spółka Compagnie Générale des Chemins de Fer Secondaires (Belgijskie Towarzystwo Kolei Lokalnych),założona przez Banque de Belgique (Bank Belgijski), która otrzymała od gminy Kraków koncesję na budowę i eksploatację pierwszych w mieście linii tramwajowych. Cały zespół jest unikatem i ze względu na wspomnianą architekturę drewnianą z wypełnieniem ceglanym, i ze względu na zachowanie w jednym, zwartym kompleksie różnorodnych chronologicznie obiektów związanych z komunikacją miejską.

Najstarszy zachowany do dzisiaj obiekt, zajezdnię tramwaju konnego wąskotorowego, o rozstawie szyn 900 mm, a także stajnie i obiekty administracyjno - magazynowe wybudowano w 1882 r. według projektu H. Gérona, zmodyfikowanego na wniosek służb magistrackich. W efekcie powstał budynek o drewnianym szkielecie z wypełnieniem ceglanym, zwany „murem pruskim”, który był bardzo rzadko stosowanym w Krakowie typem budownictwa. Przez kilkanaście lat zajezdnia obsługiwała tylko jedną linię tramwaju, prowadzącą od Mostu Podgórskiego do Dworca Głównego. Zajezdnia tramwaju konnego rozbudowana została w 1896 r. według projektu Tadeusza Stryjeńskiego i Zygmunta Hendla, poprzez przedłużenie jej do ul. Gazowej, a rozbudowa wiązała się z zakupieniem nowych wozów tramwajowych w związku z uruchomieniem drugiej linii tramwajowej od Rynku Głównego do Parku Krakowskiego.

W 1900 roku, wraz z elektryfikacją linii tramwajowych, zespół rozbudowano. Wybudowano wtedy solidny, murowany kompleks hal  dla tramwaju elektrycznego wąskotorowego, mieszczący zajezdnię, warsztaty, oraz elektrownię wg projektu Karola Knausa (1846 – 1904).

W końcu lat 50. i na początku lat 60. tramwaje ostatecznie zniknęły z zajezdni przy ul. Św. Wawrzyńca, w której urządzono warsztaty autobusowe i magazyny. 

Cały kompleks po obu stronach ul. Św. Wawrzyńca (po nieparzystej to obiekty będące dziś własnością gminy, po parzystej – własność Kanoników Laterańskich) wpisany został w 1985 r. do rejestru zabytków, pod numerem A - 680. W zrewaloryzowanych budynkach gminnych mieści się dzisiaj siedziba Muzeum Inżynierii Miejskiej.  Gromadzi eksponaty związane z rozwojem komunikacji miejskiej, elektrowni, gazownictwa, gospodarki komunalnej oraz zabytki historii techniki (http://www.mimk.com.pl).



Serdecznie zapraszamy do zwiedzania!:)


Copyright © SKANOWANIE LASEROWE 3D , Blogger