26 maja 2015

Zamek w Kórniku - Skanowanie 3D oraz dokumentacja CAD

Zamek w Kórniku - Skanowanie 3D oraz dokumentacja CAD
Zamek Kórnicki to zabytkowa rezydencja należąca w przeszłości do historycznych rodów wielkopolskich a Obecnie jest siedzibą muzeum i Biblioteki Kórnickiej PAN. To jeden najpiękniejszych obiektów tego typu w naszym regionie, dlatego musimy pochwalić się zleceniem dotyczącym wykonania dokumentacji na podstawie skanowania 3D. Obecnie jesteśmy w trakcie prac kameralnych, dlatego możemy zaprezentować widok chmury punktów z piwnic zamkowych (powyżej - to nie jest zwykłe zdjęcie), a także kilka fotografii. Przygotowanie kolorowej chmury punktów (barwy rzeczywiste) było możliwe, dzięki wykorzystaniu dodatkowego sztucznego oświetlenia wnętrz komnat zamkowych. 
Według niektórych opracowań pierwotna budowla obronna w tym miejscu została wzniesiona w XIV wieku z inicjatywy Wyszoty, brata poznańskiego biskupa Mikołaja z Kórnika. Teza ta jednak nie znajduje potwierdzenia w źródłach, a pierwszy dokument dotyczący budowy zamku (kontrakt z cieślą Mikołajem) pochodzi z 1426 r. Ukończona prawdopodobnie ok. 1430 r. budowla, posadowiona na bagiennej wyspie, otoczona była fosą, dostęp do niej był możliwy przez most zwodzony oraz spuszczaną okutą kratę. Do dziś z tego okresu zachowały się stare mury i piwnice obiektu. Do 1592 r. Zamek w Kórniku był  reprezentacyjną siedzibą rodu Górków, jednego z najpotężniejszych rodów magnackich Wielkopolski doby renesansu i reformacji. W 1574 r. gościł tu Henryk Walezy, przejeżdżający przez Kórnik w drodze na koronację do Krakowa.
Po bezpotomnej śmierci Stanisława Górki w 1592 r. zamek przeszedł w posiadanie Czarnkowskich, a w 1610 r. został sprzedany przez Andrzeja Czarnkowskiego Zygmuntowi Grudzińskiemu. Od 1676 r. zamek był własnością rodu Działyńskich.
Pierwszą wybitną przedstawicielką rodu Działyńskich była Teofila z Działyńskich Szołdrska-Potulicka (1714-1790). Po śmierci pierwszego męża Stefana Szołdrskiego i rozwodzie z drugim Aleksandrem Potulickim Teofila od połowy XVIII w. poświęciła swoje życie sprawie rozwoju kulturalnego i gospodarczego Kórnika i przebudowie rezydencji. Obok zamku urządziła ogród w stylu francuskim (obecnie, po przebudowie w XIX w., arboretum), utworzyła szkółki drzew i zwierzyniec z egzotycznymi roślinami i zwierzętami, dbała o rozwój miasta, sprowadzając doń niemieckich rzemieślników-kolonistów. Sam zamek został gruntownie przebudowany w stylu barokowym.
Namalowany przez A. Pesne portret Teofili w białej sukni, do dzisiaj zachowany w zamku, dał początek legendzie o Białej Damie – jednym z najsłynniejszych duchów w polskich zamkach.

Po śmierci Teofili Potulickiej Zamek w Kórniku przez krótki czas był w rękach Szołdrskich, na mocy wyroku sądowego w 1801 r. został jednak zwrócony Działyńskim. Rezydencję objął najpierw Ksawery Działyński, a od 1826 r. jego syn Tytus Działyński.
Z powodu zaangażowania w powstanie listopadowe Tytus został ukarany przez władze pruskie konfiskatą majątku. Do Kórnika mógł wrócić z Galicji dopiero w 1839 r., po wygranym procesie o zwrot dóbr.
Tytus Działyński planował całkowitą przebudowę zamku jeszcze przed powstaniem listopadowym. Zamawiał związane z tym projekty u Antonia Corazziego, Henryka Marconiego i Karla-Friedricha Schinkla. Po powrocie do Kórnika przebudował zamek w stylu neogotyku angielskiego, zachowanym do dzisiaj. Podczas przebudowy najwięcej zaczerpnął z projektu Schinkla, twórczo go jednak modyfikując we współpracy z architektem Marianem Cybulskim.
W zamiarze Tytusa Działyńskiego, jednego z czołowych działaczy nurtu pracy organicznej w Wielkopolsce, zamek miał być nie tylko prywatną rezydencją, lecz służyć narodowi jako biblioteka i muzeum. Tytus zapoczątkował gromadzenie starodruków i rękopisów (m.in. Chopina, Mickiewicza, Bonapartego), które do dzisiaj są przechowywane w Bibliotece Kórnickiej. Ogród w stylu francuskim Teofili Potulickiej przekształcił w park w stylu romantycznym – obecne arboretum.
O dalszych losach zamku możecie przeczytać na www.wikipedia.pl, która to strona posłużyła do napisania niniejszego tekstu.

22 maja 2015

Przyjemne strony pracy w terenie...UWAGA KONKURS!!!

Przyjemne strony pracy w terenie...UWAGA KONKURS!!!
Wykonując zlecenia z wykorzystaniem technologii skanowania laserowego 3D mamy często możliwość przebywania w miejscach,  które nie są dostępne dla przeciętnego "Kowalskiego".
Magazyny archiwów narodowych, poddasza muzealne pełne eksponatów, gabinety prezesów na najwyższych kondygnacjach szklanych biurowców, wnętrza hal przemysłowych, dachy zakładów hutniczych, forteczne lochy, zamkowe piwnice, cmentarzyska, podziemne przepompownie, nadmorskie stocznie, zaplecza teatrów, sale operacyjne, ogromne składowiska makulatury, obiekty sakralne.. można długo tak wymieniać.
Dwie pierwsze fotografie zostały wykonane w pobliżu wojskowego lotniska w Krzesinach, gdzie realizowaliśmy zlecenie, którego przedmiotem była (nadal jest - w trakcie realizacji) inwentaryzacja zakładu przemysłowego. Myśliwiec F16 został uwieczniony w momencie podchodzenia do lądowania, niestety leciał troszkę za szybko, aby zostać zeskanowanym przez nasz skaner Faro.
Kolejna fotografia przedstawia wykopaliska archeologiczne, prowadzone POD zamkiem w Kórniku. Niedostępne dla oczu zwiedzających stanowisko, zostało zainwentaryzowane przy pomocy skanowania laserowego 3D. Opowiemy o tym ciekawym zadaniu nieco później w kolejnym poście, gdyż to zadanie jest również w trakcie realizacji. 
Ostatnie zdjęcie wykonaliśmy z dachu obiektu przemysłowego, w tle widoczny jest obiekt... no właśnie, co to za obiekt??? Ogłaszamy KONKURS!!! Kto pierwszy odgadnie, jaki obiekt jet widoczny na horyzoncie, otrzyma upominek!!! Odpowiedzi proszę pisać w komentarzach na  naszym profilu FB.
 

19 maja 2015

Inwentaryzacja architektoniczna - Zamek w Łańcucie

Inwentaryzacja architektoniczna - Zamek w Łańcucie
Tegoroczna wiosna obfituje w zlecenia dotyczące dokumentacji zabytkowych rezydencji, pałaców i zamków. Tym razem wybraliśmy się do jednego z najpiękniejszych obiektów w Polsce, jakim jest niewątpliwie Zamek w Łańcucie. Skanowanie laserowe 3D pozwoli nam dokładnie i szczegółowo przygotować dokumentację inwentaryzacyjną, która posłuży do prac projektowych, związanych z rewitalizacją tego obiektu. Naszym zdaniem wszystkie zabytki architektoniczne tej rangi bezwzględnie powinny zostać zeskanowane, aby jak najlepiej zachować ich stan rzeczywisty.
Historia Łańcuta sięga wczesnego średniowiecza. Za datę lokacji miasta przyjmuje się rok 1349 i wiąże się ją z królem Kazimierzem Wielkim. Łańcut należał kolejno do Pileckich, Stadnickich, Lubomirskich i Potockich (więcej o historii miasta na stronach www.lancut.pl).Obecny Zamek wzniesiony został na polecenie Stanisława Lubomirskiego w latach 1629 - 1642. Była to wówczas nowoczesna rezydencja typu "palazzo in fortezza", składająca się z budynku mieszkalnego z wieżami w narożach otoczonego fortyfikacjami bastionowymi.
W 2 poł. XVIII w. ówczesna właścicielka Łańcuta Izabella z Czartoryskich Lubomirska przekształciła fortecę w zespół pałacowo - parkowy. W Łańcucie pracowało wówczas wielu wybitnych artystów m.in. Szymon Bogumił Zug, Jan Christian Kamsetzer, Christian Piotr Aigner, Fryderyk Bauman i Vincenzo Brenna. Najważniejsze zmiany wprowadzono w układzie i wyposażeniu zamku, dostosowując je do potrzeb i podporządkowując aktualnie panującej modzie. Pałac wypełnił się znakomitymi dziełami sztuki.Pod koniec XVIII w. Łańcut należał do najwspanialszych rezydencji w Polsce. Kwitło tutaj życie muzyczne i teatralne, bywało wielu znakomitych gości.
W latach 1889 - 1911 przeprowadzono w Zamku generalny remont połączony z przebudową. Pracami kierowali : Armand Beauque francuski architekt i Albert Pio włoski rysownik. Przebudowa objęła wszystkie kondygnacje. Założono m.in. instalację wodociągową i kanalizację oraz zelektryfikowano cały Zamek. Powstała wtedy większość istniejących do dnia dzisiejszego wnętrz. Elewacje przekształcono w stylu neobaroku francuskiego.Po tej gruntownej przebudowie i modernizacji, łańcucki zespół pałacowo - parkowy stał się jedną z najbardziej luksusowych rezydencji w Europie kontynentalnej. Często przyjeżdżali tutaj arcyksiążęta Rudolf oraz Franciszek Ferdynand. Bywało tu wielu przedstawicieli znakomitych rodów arystokratycznych oraz znanych dyplomatów (źródło tekstu dotyczącego historii zamku: http://www.zamek-lancut.pl/). 

Obecnie w zamku znajduje się muzeum z niezwykle interesującymi ekspozycjami -serdecznie zapraszamy do zwiedzania!


15 maja 2015

Inwentaryzacja architektoniczna - Warszawa Pałac Kossakowskich

Inwentaryzacja architektoniczna - Warszawa Pałac Kossakowskich
Po raz kolejny odwiedziliśmy jakże ciekawą (szczególnie pod względem architektonicznym) stolicę naszego kraju. Obiektów godnych uwagi jest tutaj naprawdę sporo, my skupiliśmy się na budynku zlokalizowanym przy ulicy Nowy Świat, gdzie znajduje się dawny Pałac Kossakowskich. Wykorzystując skanowanie laserowe 3D, przygotowaliśmy rzetelną dokumentację architektoniczną (fragment znajduje się poniżej).
  
Ulica Nowy Świat zaczyna się przy placu Trzech Krzyży, przecina Aleje Jerozolimskie i ul. Świętokrzyską, po czym przechodzi w ul. Krakowskie Przedmieście u wlotu ul. Oboźnej – przy pomniku Mikołaja Kopernika. Na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Świętokrzyskiej posiada zwartą zabudowę utrzymaną w stylu klasycystycznym, która jest stylizacją nadaną ulicy podczas odbudowy ruin po II wojnie światowej. Ulica na tym odcinku została odbudowana tylko do wysokości dwóch pięter, przy czym zmieniono elewację części budynków w celu przywrócenia im XIX-wiecznego charakteru; w południowym biegu budynki zachowały pierwotną wysokość.
Dawne przedmieście, a zarazem jurydyka Nowy Świat powstało około roku 1640 w związku z nowym osadnictwem w dawnej jurydyce Szpitalnej św. Ducha. Nazwa Nowy Świat do połowy XVIII wieku dotyczyła zarówno ulicy, jak i jurydyki. Sama ulica wymieniana jest już w 1643, a nazwa pochodzi od faktu, że była to pierwsza świecka (nie kościelna) jurydyka w rejonie Starej Warszawy.
(Pałac w 1920 roku, źródło: Wikipedia)
W 1780 kupiec Izaak Ollier zakupił od Augusta Sułkowskiego posesję w tym miejscu. Wystawił na niej pałac w stylu klasycystycznym, najprawdopodobniej według projektu Efraima Schrögera. Jego budowę ukończono w 1784.
W 1848 gmach zakupił Władysław Pusłowski i zlecił jego przebudowę architektowi Henrykowi Marconiemu. Marconi dodał jedno piętro, trzy oficyny, balkony, attykę balustradową. Fasadę przyozdobił korynckimi pilastrami. W 1851 ustawiono rzeźby przedstawiające muzy: Klio, Uranię, Erato i Talię, wykonane przez Pawła Malińskiego.
W 1853 pałac stał się własnością hrabiny Aleksandry z Lavalów Kossakowskiej. Jej mąż Stanisław Szczęsny Kossakowski zgromadził w budynku zbiory malarstwa, broni; stworzył również okazałą bibliotekę. W 1858 przerobiono wnętrza pałacu według projektu Franciszka Marii Lanci. Utworzył on salę balową i galerię malarstwa.
W 1865 posesję odziedziczył syn Kossakowskich - Stanisław Kazimierz. Od 1874 organizował w pałacu piątkowe wieczory literackie. W belwederze pałacu znajdowała się pracownia Władysława Podkowińskiego, w której w 1894 powstał jego obraz Szał uniesień. Właściciel zmarł w 1905. Spadkobierców dziedziczących Pałac było ośmioro. Byli to (według księgi hipotecznej w roku 1910) Józef Kossakowski, Michał Stanisław Kossakowski, Jan Eustachy Kossakowski, Maria z Kossakowskich Chrapowicka, Aleksandra z Kossakowskich Łempicka, Zofia z Kossakowskich Meysztowiczowa, Gabriela z Kossakowskich Górska i Jadwiga Kossakowska. W następnych latach pałac przestał być rezydencją rodową i wkrótce stał się kamienicą czynszową; od tego czasu był zaniedbywany. W 1930 został kupiony przez Warszawskie Towarzystwo Ubezpieczeń.
Pałac został poważnie uszkodzony podczas kampanii wrześniowej. Ucierpiał podczas powstania warszawskiego w 1944. 
Źródło większości tekstu -Wikipedia.


11 maja 2015

Inwentaryzacja budynków przemysłowych

Inwentaryzacja budynków przemysłowych
Po raz kolejny mieliśmy ogromną przyjemność wykonać ciekawe zlecenie z "naszego podwórka". Obiekt będący przedmiotem naszego zlecenia, zlokalizowany jest w Poznaniu nieopodal Młyńskiego Stawu. To już kolejny obiekt przemysłowy z dawnej epoki w tej okolicy, który został pomierzony w technologii skanowania laserowego 3D.
Rzutem na taśmę udało się wykonać pomiar przed intensywnym okresem wegetacji roślin -  liście na krzewach i drzewach  (jeśli te znajdują się w bardzo bliskiej odległości) utrudniają pomiar i powodują komplikację w interpretacji geometrii obiektów.  
Pomimo intensywnych prac terenowych i znacznego wydłużenia dnia pracy Janek pozostaje uśmiechnięty:) Przy skanowaniu tego typu budynków ważnym jest, aby zachować wszelkie możliwe środki ostrożności, w miejscach gdzie jest to wymagane używamy asekuracji. Na zdjęciach tego nie widać, gdyż jeśli jest już naprawdę poważnie to nie robimy zdjęć. Część z nas ma za sobą kursy wspinaczkowe, taternictwa jaskiniowego itp. Po pracy czynnie bierzemy udział w różnego rodzaju ekspedycjach.. ale to już temat na innego posta:)

Poza niebezpieczeństwem upadku z wysokości jesteśmy narażeni na inne różnorakie niebezpieczeństwa - taki widok zastaliśmy wewnątrz obiektu, manekin krzywdy nam nie zrobi, ale pozostawia do myślenia co autor takiej kompozycji miał na myśli....

07 maja 2015

Szkoła Pomiarów Rowy 2015

Szkoła Pomiarów Rowy 2015
Trochę z opóźnieniem chcieliśmy pochwalić się i podziękować wszystkim uczestnikom XIII Szkoły Pomiarów, która odbyła się w tym roku w Rowach. Szczególne podziękowania składamy organizatorowi tego wydarzenia, którym jest TPI Sp. z o.o. – wyłączny przedstawiciel na terenie Polski marek Topcon, Sokkia i FARO.
Warsztaty, dyskusje oraz wykłady dotyczyły nowości w dziedzinie skanerów 3D, masowego zbierania danych , rozwiązań GNSS i sieci referencyjnych, prezentacji najnowocześniejszego sprzętu pomiarowego i oprogramowania.
Podczas naszych prezentacji mogliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i pochwalić się realizacjami, których z roku na rok przybywa. Wystąpienia obejmowały zarówno tematykę sknowania laserowego 3D, jak również systemów GIS
Przy okazji mogliśmy zażyć trochę jodu... ;)



Copyright © SKANOWANIE LASEROWE 3D , Blogger