09 marca 2015

Inwentaryzacja zabytków - skaner w muzeum!!!

Rozpoczęliśmy właśnie projekt związany z inwentaryzacją zabytkowych budynków z wykorzystaniem skanowania laserowego 3D dawnej zajezdni pierwszego wąskotorowego tramwaju elektrycznego w Krakowie. Przy okazji zwiedzaliśmy muzeum w sposób klasyczny...
 ... z lotu ptaka ...
  ... a także w mniej przyjaznych okolicznościach... wszędzie trzeba zajrzeć:)
Przy zbiegu ulic św. Wawrzyńca i Gazowej znajdują się zabudowania najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej.  Cały kompleks wzniesiono etapami w końcu XIX i na początku XX w. Pierwsze obiekty wybudowała spółka Compagnie Générale des Chemins de Fer Secondaires (Belgijskie Towarzystwo Kolei Lokalnych),założona przez Banque de Belgique (Bank Belgijski), która otrzymała od gminy Kraków koncesję na budowę i eksploatację pierwszych w mieście linii tramwajowych. Cały zespół jest unikatem i ze względu na wspomnianą architekturę drewnianą z wypełnieniem ceglanym, i ze względu na zachowanie w jednym, zwartym kompleksie różnorodnych chronologicznie obiektów związanych z komunikacją miejską.

Najstarszy zachowany do dzisiaj obiekt, zajezdnię tramwaju konnego wąskotorowego, o rozstawie szyn 900 mm, a także stajnie i obiekty administracyjno - magazynowe wybudowano w 1882 r. według projektu H. Gérona, zmodyfikowanego na wniosek służb magistrackich. W efekcie powstał budynek o drewnianym szkielecie z wypełnieniem ceglanym, zwany „murem pruskim”, który był bardzo rzadko stosowanym w Krakowie typem budownictwa. Przez kilkanaście lat zajezdnia obsługiwała tylko jedną linię tramwaju, prowadzącą od Mostu Podgórskiego do Dworca Głównego. Zajezdnia tramwaju konnego rozbudowana została w 1896 r. według projektu Tadeusza Stryjeńskiego i Zygmunta Hendla, poprzez przedłużenie jej do ul. Gazowej, a rozbudowa wiązała się z zakupieniem nowych wozów tramwajowych w związku z uruchomieniem drugiej linii tramwajowej od Rynku Głównego do Parku Krakowskiego.

W 1900 roku, wraz z elektryfikacją linii tramwajowych, zespół rozbudowano. Wybudowano wtedy solidny, murowany kompleks hal  dla tramwaju elektrycznego wąskotorowego, mieszczący zajezdnię, warsztaty, oraz elektrownię wg projektu Karola Knausa (1846 – 1904).

W końcu lat 50. i na początku lat 60. tramwaje ostatecznie zniknęły z zajezdni przy ul. Św. Wawrzyńca, w której urządzono warsztaty autobusowe i magazyny. 

Cały kompleks po obu stronach ul. Św. Wawrzyńca (po nieparzystej to obiekty będące dziś własnością gminy, po parzystej – własność Kanoników Laterańskich) wpisany został w 1985 r. do rejestru zabytków, pod numerem A - 680. W zrewaloryzowanych budynkach gminnych mieści się dzisiaj siedziba Muzeum Inżynierii Miejskiej.  Gromadzi eksponaty związane z rozwojem komunikacji miejskiej, elektrowni, gazownictwa, gospodarki komunalnej oraz zabytki historii techniki (http://www.mimk.com.pl).



Serdecznie zapraszamy do zwiedzania!:)


1 komentarz:

Copyright © SKANOWANIE LASEROWE 3D , Blogger