Rozpoczęliśmy właśnie projekt związany z inwentaryzacją
zabytkowych budynków z wykorzystaniem skanowania laserowego 3D dawnej zajezdni pierwszego
wąskotorowego tramwaju elektrycznego w Krakowie. Przy okazji zwiedzaliśmy muzeum
w sposób klasyczny...
Przy zbiegu ulic św. Wawrzyńca i Gazowej znajdują się
zabudowania najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej. Cały kompleks
wzniesiono etapami w końcu XIX i na początku XX w. Pierwsze obiekty wybudowała
spółka Compagnie Générale des Chemins de Fer Secondaires (Belgijskie
Towarzystwo Kolei Lokalnych),założona przez Banque de Belgique (Bank
Belgijski), która otrzymała od gminy Kraków koncesję na budowę i eksploatację
pierwszych w mieście linii tramwajowych. Cały zespół jest unikatem i ze względu
na wspomnianą architekturę drewnianą z wypełnieniem ceglanym, i ze względu na
zachowanie w jednym, zwartym kompleksie różnorodnych chronologicznie obiektów
związanych z komunikacją miejską.
Najstarszy zachowany do dzisiaj obiekt, zajezdnię tramwaju konnego
wąskotorowego, o rozstawie szyn 900 mm, a także stajnie i obiekty
administracyjno - magazynowe wybudowano w 1882 r. według projektu H. Gérona,
zmodyfikowanego na wniosek służb magistrackich. W efekcie powstał budynek o
drewnianym szkielecie z wypełnieniem ceglanym, zwany „murem pruskim”, który był
bardzo rzadko stosowanym w Krakowie typem budownictwa. Przez kilkanaście lat
zajezdnia obsługiwała tylko jedną linię tramwaju, prowadzącą od Mostu
Podgórskiego do Dworca Głównego. Zajezdnia tramwaju konnego rozbudowana została
w 1896 r. według projektu Tadeusza Stryjeńskiego i Zygmunta Hendla, poprzez
przedłużenie jej do ul. Gazowej, a rozbudowa wiązała się z zakupieniem nowych
wozów tramwajowych w związku z uruchomieniem drugiej linii tramwajowej od Rynku
Głównego do Parku Krakowskiego.
W 1900 roku, wraz z elektryfikacją linii tramwajowych, zespół rozbudowano. Wybudowano wtedy solidny, murowany kompleks hal dla tramwaju elektrycznego wąskotorowego, mieszczący zajezdnię, warsztaty, oraz elektrownię wg projektu Karola Knausa (1846 – 1904).
W końcu lat 50. i na początku lat 60. tramwaje ostatecznie zniknęły z zajezdni przy ul. Św. Wawrzyńca, w której urządzono warsztaty autobusowe i magazyny.
Cały kompleks po obu stronach ul. Św. Wawrzyńca (po nieparzystej to obiekty będące dziś własnością gminy, po parzystej – własność Kanoników Laterańskich) wpisany został w 1985 r. do rejestru zabytków, pod numerem A - 680. W zrewaloryzowanych budynkach gminnych mieści się dzisiaj siedziba Muzeum Inżynierii Miejskiej. Gromadzi eksponaty związane z rozwojem komunikacji miejskiej, elektrowni, gazownictwa, gospodarki komunalnej oraz zabytki historii techniki (http://www.mimk.com.pl).
Serdecznie zapraszamy do zwiedzania!:)
skanowanie laserowe 3D, skanowanie 3D,, skanning, mobilne skanowanie 3D, mobile scanning 3d,skanowanie laserowe 3D, skaning 3D, 3d laser scanning, skanowanie 3D
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuń